Hästsport bara en tjejsport?!

Hade en väldigt rolig diskussion idag på Naturkunskapen och vad som var manligt och kvinnligt. Då nämde en att hästsport är en tjejsport! Självklart taggade jag till för egentligen är de så mycket killsport de bara kan bli enligt mig! Eftersom de är en fysisk  krävande sport och inte bara de allt runt omkring häst är också väldigt krävande. 

Så därför tog jag friheten och Mickis du får anmäla mig! Att helt enkelt kopiera ett blogg inlägg Mickis skrev för några månader i sin blogg: Läs och njut!:


 Tycker inte ni att det är lite intressant med könsfördelningen inom ridsporten (inriktar mig främst på hoppning)? Det pågår ju ganska mycket diskussioner om det just nu.

I alla hästtidningar, på alla ridskolor, och i alla styrelser inom sporten pratas det om hur man kan engagera fler killar i ridningen. Man frågar sig om anledningen till att endast 2 % av personerna på ridskolorna är män. Man pratar om att många killar som rider i ung ålder blir mobbade i skolan. Man inför vissa "killgrupper" på ridskolorna.

Folk i allmänhet anser att ridning är en tjejsport. Visst, detta stämmer förmodligen. Jag kan t.ex. slå vad om att säkert 99 % av er som läser min blogg är tjejer. Om man går in i en ridsportbutik finns det nästan enbart tjejkläder. Majoriteten av reklam inom hästvärlden inriktar sig främst på det kvinnliga könet. På startlistorna till tävlingar möts man nästan enbart av tjejnamn. Eller vänta nu, det är här vi kommer till det intressanta. Är detta verkligen korrekt? Är det verkligen fler tjejer än killar som tävlar? Ja, på lägre nivå är det sant, men faktum är det blir fler och fler killa ju högre upp vi kommer, så på den högsta nivån är det snarare tvärt om. Här är det killarna som utgör en majoritet. Hur kommer det sig egentligen?



Min gissning är att killarna har andra mål när de börjar rida. Och för att de ska fortsätta rida måste de vara väldigt motiverade iom den stämpel ridning har i samhället, och på så sätt når de även längre. De som inte vill och kämpar tillräckligt för sitt intresse sållas bort under tonåren pga. mobbingen som många hästkillar tyvärr utsätts för.
Sen känns det som om de flesta killarna som rider gör det för att de verkligen vill komma någon vart tävlingsmässigt. Killar som börjar rida de rider, medan tjejerna borstar, kelar, pussar, gullar och blir väldigt fästa vid sin häst. Givetvis rider även de, men det jag vill komma fram till är att killarna ofta har andra mål med sin ridning än vad många tjejer har. Måna killar är mer tävlingsinriktade än tjejer, och är mer fokuserade på sin ridning prestationsmässigt. De vill alltid ha en chans att vinna, och försöker ofta ta chansen om den finns. Passar t.ex. inte hästen så säger mannen "vi säljer och köper något annat". Kvinnan däremot blir oftast fäst vid hästen och vill inte ge upp. Nu menar inte jag att det inte finns målinriktade tjejer, självklart finns det massor av oss också och många tjejer tänker på samma sätt som ovan, men om man tittar på hur det ser ut procentuellt mellan könen, så kan detta vara en förklaring till varför det är som det är.

Vad tror ni?

Sådär bara för att jag tog mig friheten att göra detta ska jag göra lite reklam för Mickis blogg
http://tavlingsryttaren.blogg.se


Ha de bra!




Kommentarer
Postat av: Mikaela

Nä nu ska jag gå och anmäla dig frida! Haha skojja, tycker bara det är kul när andra uppmärksammar mina inlägg... Och tack för reklamen haha ;) <3

2009-09-29 @ 22:41:27
URL: http://tavlingsryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0