Longering sliter på hästen.

De är intressant med longering, jag longerar aldrig min ponny. Varför undrar några och jag ska försöka förklara?

Bugsy min hjulbenta ponny men med stora hjärtat är grunden till att jag aldrig skulle longera igen. Bugsys fel satt i
bäckenet de var därför han var hjulbent, han var född så men de kunde motverkas en vis del. Vi tog ut en equipteraput för att se om hon kunde vrida och knäcka så låsningarna kunde lätta lite, och med rätta övningar gick de till en viss del.
 
1. Undvika varv på varv på en volt
2. Hoppa studs minst (3 på raken)
3. Rida 90graders svängar)
4. Cavaletti
5. Rida utanför stigen alltså rida så han fick lyfta på fötterna över stockar och stenar



Ett  tips som verkligen sitter kvar och som jag alltid tänker på är:

 Rid inte på varv på varv på en volt. Om hästen har en sne sida är de svårare att känna att en bog eller bakdel sticker ut än på rakt spår. Om du då som ryttare sitter och rider varv på varv och hästen tar ut en bog slits de såklart. Även du som ryttare om du är sned i sig så sliter du på den sida som du sitter "över" (jag är något sne i höger men jag vet om de så de tänker jag på) vissa ryttare tänker inte på att de kanske har någon sneare sida.

Ja rida varv på varv i ridningen ja, vad har de med longering och göra? En lätt paralell du styr ju hästen varv på varv och visst ser du att den går fint inspänd och så. Men du skulle inte se om den viker lite lite ut med bakdelen, om den gör de grovt är de en annan sak för de ser man men bara någon cm sliter massor.

Tänk på de om du longerar mycket! 

Om du nu vill rida på volt byt varv varannan gång så att du rider som en 8a då hinner inte hästen "slitas" om den nu inte går perfekto :D



Kommentarer
Postat av: Sabina

Jag brukar longera en gång i veckan, ibland mindre och det har verkligen hjälpt på min häst. Hon har blivit så otroligt stark i dressyren när hon har fått jobba mycket själv. Men som sagt, att longera för mycket är aldrig bra, det är helt rätt!! Och att byta varv ofta är också bra :D



Fin blogg! ;)

2009-06-27 @ 23:14:33
URL: http://ronda.blogg.se/
Postat av: Johanna

Rätt så klokt skrivet!

2009-06-30 @ 22:26:18
URL: http://jhurtig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0