Ponnydressyr en ny ridstil?


Sågningar, sparkningar som dunkar i hästens mage och smakande ger tydligen höga bedömnings poäng nu för tiden
var på dressyr under gårdagen och fan vad vissa ungdomar rider sina hästar!!!

De sågas öppet, de dunkas med dessa sporrar och spörappen på framridningen ekar. Jag trodde dressyr handlade om
att ha så osynliga hjälper som möjligt, de ska vara en harmoni mellan häst och ryttare och inte ett stress moment.

Hästen går inte i form när den enbart kröker på nacken och hästen gör allt för att komma ifrån ryttarens hand och hästen blir ofta väldigt sargad psykiskt!!! Varför dömer domarna efter denna ridstil. Hur kommer de sig att de ryttare som rider så här får höga procent?
 
Vart har den mjuka ridstilen tagit vägen?

Jag rider för en ridlärare som verkligen inte tillåter sågningar och sparkande skänklar då åker ryttaren ut med dunder och brak och det är bra tycker jag och jag anser att alla ryttare ska rida så som hon lär ut.

Så här ser vi att en häst går i form:
- Hästen är avslappnad
- Eftergiven i nacken
- Tuggar på bettet
- Halsmuskulaturen spelar fram
- Ryggmuskulaturen arbetar
- Avslapnad svansföring
- Bakbenen trampar under sig

  Denna häst är ihop dragen och går ej i form.




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0